Contact

Fysiotherapie Delft Zuid

 

Zagwijnpad 1
(zijstraat Buitenhofdreef)
2625 PM Delft

 

Telefoon:

015-2566422
(Gerald van Vollevelde)

en/of

015-2620285
06-46139952
(ook Whatsapp)
(Tessa van Ommen)

 

Email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

klik hier voor locatie

Beweegprogramma bij lymfoedeem

Hieronder staan algemene oefeningen beschreven die u kunt uitvoeren als u oedeem heeft. U kunt ook naar dit filmpje kijken om te zien hoe diverse oefeningen uitgevoerd moeten worden;

Lymfgym:

Deel 1 : Oefeningen arm staand

http://www.youtube.com/watch?v=LKt1veSUdzI

Deel 2 :Oefeningen been staand

http://www.youtube.com/watch?v=2vokSfQTSes&;feature=relmfu

Deel 3 :Oefeningen arm en been liggend

http://www.youtube.com/watch?v=TMOHW51zzp8&;feature=relmfu



Oefeningen bij een armlymfoedeem

  • Hoofd voorover, achterover en zijwaarts buigen. Dit stimuleert de lymfafvoer in hals en nek.
  • Schouders naar voren, naar achteren, omhoog en omlaag trekken. Dit stimuleert de drainage in het schoudergebied.
  • Arm voor-, achter- en zijwaarts heffen. Dit stimuleert de lymfafvoer in het schoudergebied.
  • Arm in horizontale positie buigen en strekken, stimuleert de lymfafvoer in de bovenarm.
  • Pols buigen en strekken met de duim naar boven, stimuleert de lymfafvloed in de onderarm.
  • Vingers en duim buigen en strekken stimuleert de afvoer in de onderarm, hand en vingers.

Oefeningen bij een beenlymfoedeem

  • Buikademhaling stimuleert de lymfafvloed in de buikholte. Dit vergemakkelijkt de afvoer uit het been.
  • Op de zij liggend kan het been omhoog, naar voren en naar achteren worden bewogen. Dit stimuleert de lymfafvoer in het heup en liesgebied.
  • Buigen en strekken van de knie stimuleert de lymfafvloed in het bovenbeen.
  • Draaien van de enkel stimuleert de lymfafvoer in het onderbeen.
  • Bewegen van de tenen stimuleert de lymfafvoer in de voet.

Oefeningen bij een hoofd-hals oedeem

  • Beweeg het Hoofd langzaam van links naar rechts met het oor richting schouder.
  • Tuit de mond naar voren en span de kaakspieren aan.
  • Strijk met uw tong aan de binnenkant van uw wang heen en weer.

Voordat u met de oefeningen begint moeten eerst de lymfknopen in de hals aangezet worden. Dit wordt samen met de therapeut
geoefend.

Voor alle oefeningen is het volgende van belang:

  • Als u de oefeningen in de aangegeven volgorde uitvoert heeft dat het voordeel dat telkens eerst het bovenliggende afvoergebied wordt vrijgemaakt.
  • Er mag door de oefeningen geen pijn ontstaan.
  • Vermijd abrupte trekkende of zwaaiende bewegingen.
  • Na elke oefening even een korte rustpauze houden (ca. 5 sec.).
  • De oefeningen langzaam opbouwen om oververmoeidheid tegen te gaan.

Realiseert u zich goed dat elke bezigheid, maar ook het juist niet bezig zijn, tot oedeem toename kan leiden wanneer dit niet met elkaar wordt afgewisseld. In het dagelijkse leven is elke beweging goed, zolang die maar niet leidt tot vermoeidheid of pijn in de arm of het been. Bovendien zal de ervaring leren bij welke bewegingen en ook bewegingsduur het oedeem positief wordt beïnvloed. Daar moet u in het begin dus alert op zijn en dit eventueel ondervinden door middel van metingen.

   Aangesloten bij: 

logo kngf logo nvfl logo vodder logo fysiotek